TEATER // ANMELDELSE – Musicals lever et langt liv. Skatteøen med Sebastians sange er ingen undtagelse. Det er helt klart en måde at opdrage en ny generation til at holde af det store musical-show. Men handlingen er lettest at forstå, når man kender historien.
Robert Louis Stevensons Skatteøen har altid været et eventyr for raske drenge. Nu om dage heldigvis også for raske piger. Blandingen af røverhistorie, musical og heftig stage fight gør Folketeatrets version spiselig for alle.
Første akt fungerer bedst med sceneskift fra kroen Admiral Benbow, til Trelawneys gods, til havnen i Bristol og ombord på det gode skib Hispaniola. Men der er mange figurer. Plot og magtforhold mellem adel og folk skal måske lige forklares for de yngre i publikum. Ikke at en eventuel manglende forståelse synes at forhindre total fordybelse i det, der sker på scenen.
Mere John Silver i Skatteøen, tak
Den mest fascinerende figur i historien er og bliver John Silver. Den etbenede pirat, der giver sig ud for skibskok, og som forstår at skifte side, når situationen kræver det. En hensynsløs skurk, som det trods alt er svært ikke at holde af. Præcis hvorfor Jim kommer til at holde af ham, og hvad hans skæbne bliver, står desværre hen i det uvisse i Folketeatrets version.
Skatteøen er dog stadig en spændende og velsunget historie om at drage ud og vende hjem, som får yderligere fire stjerner til at være Fuld af himlens stjerner.
Denne anmeldelse har tidligere været bragt på POV International Instagram.
Skatteøen spiller på Folketeatret til 4. december – derefter på turné 23. januar til 31. marts
Med: Kasper Leisner, Szhirley, Jacob Spang Olsen/Alfred Kann, Christian Mosbæk, Kristian Boland o.m.a.
Instruktion: Birgitte Næss-Schmidt
Bearbejdet af Preben Harris og Sebastian
Musik og sangtekster: Sebastian
Foto: Gudmund Thai