CPH STAGE // ANMELDELSE – Hun træder nøgen og selvsikker ind i rummet fulgt af 20 par øjne. Eja Due bliver i Lyst#2 ikke klædt af med øjnene, men hun udfordrer sit publikum til at klæde hende på. I overensstemmelse med deres fantasier. Hvad har du lyst til?

Eja har en pointe. Da hun optrådte med andre ting, var det begrænset med publikum, men da Teater Bæst tog luderen op som emne, kom der gang i forretningen. Jo, sex sælger.

Under CPG Stage har Eja både optrådt med Lyst#2 i korte 1:1-sessioner. Derudover har hun optrådt med en publikum på godt 20 mennesker i den begrænsede plads på bordellet i Korsgade.

Jeg kan sagtens forestille mig, at udfordringen af den enkeltes lyst og fordomme om sexarbejde fungerer anderledes i den intime version end foran et større publikum. Her kommer blufærdigheden (eller det manglende mod) ved at stå ved egne fantasier til at begrænse interaktionen.

Lyst#2 er også sugardating, voyeurisme og 4. generations feminisme

Som skuespil/performance fungerer det nemlig ikke optimalt i den større gruppe. Vores forventning er i højere grad, at vi alene er betragtere: voyeurs. Bedst fungerer et afsnit, hvor Eja beretter om sugardating.

Den grove udnyttelse i prostitutionen, er ikke særlig attraktiv: at stille sine kropsåbninger til rådighed for 20 mænd om dagen. Men Pretty Woman-versionen, hvor hun kan vælge de mænd, hun vil lade sig købe af, lyder mere som en fræk fantasi.

Sammenligningen mellem skuespilleren og luderen er indlysende. Også i den forstand, at scenens kvinder længe havde et ry for at være løsagtige.

Hvilke illusioner er det legalt og socialt acceptabelt at sælge? Og hvor meget vi bruger kroppen i den illusion, er absolut et emne, der kan udfordres. Eja tager 4. generations feministernes kampråb til sig om at erobre luderen tilbage.

Som provokation lykkes Lyst#2, men ikke helt som performance.

Denne anmeldelse har tidligere været bragt i POV International Instagram

Lyst#2 opføres af Teater Bæst på udvalgte locations.

Med: Eja Due, Lene Kreilgaard

Foto: Karsten Piper