Når 800 læsere finder en tre år gammel artikel, så skyldes det ikke mirakler, men god søgemaskineoptimering, SEO. Når 1.200 læsere ender på en 200 ords anmeldelse, som ikke er blevet delt på de sociale medier – ja, SEO igen. Det er ikke hekseri, blot teknik. Og den kan læres. Det er SEO for begyndere.
De ovennævnte eksempler er fra POV international, men alle, der skriver, kan have glæde af dem. Det gælder ikke mindst, hvis du vil styrke din hjemmeside ved at blogge. Frem for at satse på, at du bliver fundet på et søgeord, kan du skrive om relevante emner inden for dit tema – og blive fundet på tilsvarende mange søgeord.
Jeg holder jævnligt en slags SEO for begyndere-kurser for mine kolleger på POV, som har deres baggrund inden for den trykte presse. Folk har købt avisen. Chancen for at de bliver fanget af en god overskrift eller et interessant billede, er stor. Sådan er det bare ikke på nettet, hvor algoritmerne prøver at udlede, om læseren finder det, vedkommende søger efter i en given artikel.
Den artikel kommer på side 1 hos Google. Resten gør ikke.
SEO – hvad er din historie?
Når læserne flokkes om en 200-ords anmeldelse af ”Grease”, så skyldes det naturligvis, at nysgerrigheden er stor lige omkring en premiere. Skal jeg købe en billet eller ej? Eller efterfølgende: Er anmelderen enig med min oplevelse?
Her taler vi om mennesker, der ikke køber den daglige avis og ikke følger en speciel anmelder. Det er mennesker, der søger et emne – et ord eller en kombination af ord. Her ”Grease” + ”anmeldelse”. Så kan de læse, at jeg var godt underholdt.
Det kunne også være ”slankekure”, ”slank i en fart”, ”sikker slank”, ”sund slank” – og alle mulige variationer over dette. Men andre vil måske være nysgerrige på ”livsstilsændring”, ”sund vægt”, ”sund livsstil” eller andre vinkler på samme emne.
Hvis det er dit produkt eller din ydelse, så kan alle ovennævnte søgeord potentielt fange en nysgerrig læser – og dermed en kunde.
Holdbar markedsføring
I modsætning til en købt placering for din virksomhed/hjemmeside på Google, så er SEO en holdbar løsning. Din placering på en søgning afgøres af, hvor relevant din blog/artikel er. Du kan forblive på side 1 hos Google i årevis.
Og ikke mindst kan en gammel blog eller artikel blive fundet, hvis den pludselig får ny relevans. Turbulensen om Moderaternes kulturordfører og tidligere direktør for Aveny-T, Jon Stephensen, sendte hundredvis af søgende til en næsten 3 år gammel anmeldelse af ”Kussesumpen 2”.
Måske fordi de søgte et omdiskuteret foto, som ganske rigtigt er anvendt i anmeldelsen. Vel at mærke i den version, der blev godkendt af skuespillerne.
Du kan aldrig vide, hvad folk vil søge efter på et givent tidspunkt. Men hvis du laver god SEO, så ender nogle af dem hos dig. Det er SEO for begyndere.
SEO på formel
Du kan optimere både nye og gamle tekster på din hjemmeside. Det kan godt betale sig at gå gamle tekster igennem. Jo flere undersider, der scorer højt, desto bedre scorer hele dit site og dermed din forretning. Når du alligevel er i gang, så opdater hele indholdet. Så er det også nyt indhold til dit nyhedsbrev.
Der findes adskillige plug-ins, der kan hjælpe dig. Jeg selv bruger gerne Yoast eller Rank Math. Men det er ikke SEO for begyndere, medmindre du har god tid til at eksperimentere. Det er til gengæld fine redskaber, der holder regnskab for dig, når du først har lært at begå sig i søgeordsoptimering.
Jeg kan sagtens hjælpe med at formulere en tekst for dig, så det er optimeret til det ønskede søgeord. Og ja, jeg tæller efter i f.eks. Rank Math. Jeg har lært at forstå systemet. Det kan du booke mig til mod betaling. Du kan også booke mig til at holde et kursus i SEO for begyndere for dig, som jeg f.eks. har gjort det for VINKkbh, så du selv kan optimere dine tekster.
SEO for begyndere – og for dig
Det optimale er nemlig, at du selv vænner dig til at skrive, så din tekst er let at søgeordsoptimere. Det er muligt at bearbejde en tekst, men det er langt nemmere at få gode resultater, hvis du på forhånd tænker søgeordet ind. Hvad vil du gerne findes på?
Det giver sig selv, at teksten også skal være relevant. Søgemaskinerne måler også på, hvor længe læserne bliver på din side. Teksten skal give svar på det, folk søger efter. Den skal gøre dem klogere på det, der er interesserede i. Og så kan netop den ydelse, du tilbyder, være relevant.
På den måde forvandles læsere, der er nysgerrige på dating og søger artikler om dette, til klienter for sexologen på Flirt Med Livet. Præcis hvilket emne læseren har søgt efter er mindre relevant – bare de ender på din hjemmeside
Blogs og nyhedsbreve
Hvis du benytter dig af at sende nyhedsbreve til eksisterende og potentielle kunder, så kan du som nævnt også gøre opmærksom på nye, relevante artikler/blogs. Dine nyhedsbrevslæsere er måske ikke købsparate, men hvis de besøger din hjemmeside for at læse artiklen … forøger du hele sidens rating hos Google.
Samtidig er nye (eller opdaterede) blogs gratis indhold til dine følgere. De behøver ikke at købe noget. Til gengæld forbliver nyhedsbrevet af værdi for dem, indtil de er klar til at købe.
Det hele handler om at forøge værdien af det arbejde, du lægger i dine tekster, din hjemmeside og dit nyhedsbrev. Det er ikke engang svært … når du først har fået det lært. Book SEO for begyndere på 25 46 42 68 (send evt. en sms, så ringer jeg tilbage).