STREAMINGTEATER // SEX & KULTUR – Den unge digter Elias Sadaq skulle gøre op med to sæt fordomme for at springe ud som homoseksuel. Den unge Elias’ lidelser, som streames i øjeblikket, er mere digt-performance end egentligt teater, men budskabet går igennem.
Elias’ marokkanske far kan ikke acceptere, at hans søn er en svans. Selv om Elias’ (etnisk danske) mor altid har vidst at Elias var ”speciel”, føler han sig udstødt af familien og flygter fra sin århusianske opvækst. Da han ankommer til København og vil begive sig ud i miljøet på ”bøssebarer”, oplever han på den anden side at blive udelukket på grund af sin etniske baggrund.
“Hans slags” laver jo ballade. “Hans slags” har jo ingen tolerance over for seksuelle minoriteter. Kan “hans slags” overhovedet være homoseksuelle?
Det svære valg i Den unge Elias’ lidelser
Damned if you do, damned if you don’t.
Det er påfaldende, at den udskamning, Elias’ bliver udsat for, minder meget om den, som mange unge kvinder i samme miljø bliver udsat for. Ret ind. Gør din familie ære. Skam dig over at være andet end det, normen foreskriver.
Så præcis som for Goethes Werther handler det altså om en forbudt kærlighed.
Elias Sadaq har gennem sine digte og nu gennem den streamede performance fortalt om sit dobbeltliv. På den ene side den hedonistiske hengivelse til queer-miljøet (og en endeløs strøm af stimulanser). På den anden side den indre stemme, der fortæller, at han skal skamme sig.
En stemme der er værd at høre – i alle formater
I den efterfølgende zoom Q&A kan man snakke med Elias om at blive accepteret af samfundet, af sin familie og af sig selv. På premieredagen virkede det nu, som om de fleste deltagende profiler var pæredanske – og måske mest tilhørte det i forvejen teaterinteresserede publikum. Det må gerne nå længere ud.
For Elias er en stemme, vi trænger til at høre. Som debatoplæg og som en understregning af, at seksuel mangfoldighed ikke hænger sammen med etnicitet eller religion, fungerer Den unge Elias’ lidelser.
Den unge Elias’ lidelser streames af Under Huden på Folketeatret. Alle billetter (links) er p.t. solgt.
Manuskript og performance: Elias Sadaq
Instruktion: Silje Shearman Poulsen
Komponist og lyddesign: Mathias Fremming
Lysdesign: Sallie Thomsen
Foto: Jakob Søby
Dette er en længere version af anmeldelse bragt på POV International Instagram