TEATER // ANMELDELSE – Nok er det et lystspil, men det er ikke til at dø af grin over. Eller det er måske netop det, det er. Den brasilianske rengøringshjælp Matilde (og det udtales helt anderledes på brasiliansk) mindes med glæde sine glade, leende forældre … og moderen, der døde af grin.

Matilde arbejder for lægen Lane og hendes lægemand Charles, som overhovedet ikke ses i første akt, mens Lanes søster, Virginia, slet ikke kan forstå, at Lane ikke selv gør rent. Det er hele hendes livsindhold, som hjemmegående. Ikke mindst fordi den, der gør rent, ved alt om, hvad der foregår i et hus.

Matilde hader at gøre rent og vil hellere gå i forældrenes fodspor og arbejde på den perfekte vittighed. Hun laver en deal med Virginia om, at hun kan komme og gøre rent i stedet for. De får nogle gode grin over vasketøjet, mens Lane i stigende grad mister kontrollen over sit liv. Især da Charles indleder en affære.

Første akts dissektion af livets ulidelige lethed får pludselig andre nuancer i anden akt, selv om tonen holdes lys og giver plads til latter.

Det er den klassiske modsætning. Stræben efter perfektion, karriere, struktur. Over for stræben efter perfektion, latter og evnen til at navigere i kaos. Nå ja, perfektionen er med to gange, for også komikeren Matilde stiler (som Blixens kunstnerkok Babette) efter det sublime. Uanset konsekvensen.

The Clean House overholder lystspillets rammer, om end dagligstuekomedien brydes af en kreativ og poetisk brug af scenerummet på Krudttønden. Det er let og elegant og på engelsk (og brasiliansk) til fire stjerner.

(Anmeldelsen har tidligere været bragt på POV Instagram)

The Clean House spiller på Krudttønden til 6. oktober

Af: Sarah Ruhl

Med: Jens Blegaa, Isabel Escudero Zorde, Vanessa Poole, Jana Pulkrabek, Tina Robinson

Instruktion: Jeremy Thomas-Poulsen

Foto: Filip Misiak Orestes