Om mig

15 MINUTTERS BERØMMELSE… OG LIDT TIL

Steen Blendstrup tager sin egen medicin

Du beskriver dig som autointakt og freelancer – hvorfor?

Udtrykket har jeg tyvstjålet fra Anne Marie Helger (som siden har givet mig lov), men jeg er ikke uddannet journalist og altså autodidakt. Mere eller mindre tilfældigt kom jeg i gang med reklametekst (især direct marketing), småartikler, lokalradio og PR.

Derudover har jeg læst Filmvidenskab på Københavns Universitet, hvilket ret naturligt har ført til tilknytning til filmverdenen – hvor vi nok er flere freelancere end fastansatte. At jeg alligevel har arbejdet for de samme selskaber og medier i lange perioder, tillader jeg mig at tage som udtryk for, at jeg er god til det, jeg laver! Som Hollywood-udtrykket lyder: You’re only as good as your last movie …

Kan du gøre hvad som helst til en spændende historie?

Jeg har endnu ikke mødt det emne, jeg ikke kunne få en spændende historie ud af, for jeg går til enhver opgave med nysgerrighed. Jeg har ikke mødt et menneske, som ikke havde en spændende historie at fortælle. Min opgave er at sætte fokus på det, der begejstrer, og formidle det til læseren, så han eller hun for en stund bliver engageret i historien. Det er ikke nødvendigvis højdramatisk, men det er altid en fortælling.

Kan det også lade sig gøre til web og med SEO?

Selvfølgelig kan det det. Udfordringen er at bruge de rigtige key words, men gøre det på en måde, så det ikke bliver overlæsset og ikke bremser fortællingens flow. Samtidig skal vi i dag tænke på, at hjemmesider for størstepartens vedkommende ses af brugerne på små skærme på deres telefoner. Det betyder, at rytmen i teksten skal være anderledes: afsnittene skal være kortere, mellemrubrikkerne skal lokke læseren videre. Men først og fremmest skal teksten stadig være interessant og relevant for læseren.

Der er ikke meget kritisk journalistik i dig…?

Jeg har ikke virket som politisk journalist eller for medier, der skulle slå skandaler op på forsiden. Men det betyder ikke, at jeg er ukritisk. Faktisk betyder min søgen efter den interessante vinkel i en kommerciel historie, at jeg prøver at komme uden om indholdsløse anprisninger og ind til substansen. Så bliver det spændende for læseren og tjener derved sit kommercielle mål bedre.

Featureinterviews repræsenterer ofte en byttehandel, hvor f.eks. en skuespiller afslører lidt af sig selv mod til gengæld at få opmærksomhed omkring sit seneste projekt. Det kræver en gensidig respekt, hvor adgangen til gode interviews igen hænger sammen med et godt renommé. Så nej, heller ingen snagen og sladderjournalistisk fra min side.

I øvrigt er jeg en venlig mand. Jeg vil gerne underholde og oplyse. Men det betyder ikke, at jeg lever i en osteklokke. At være velorienteret om verden og samfundet er efter min mening nødvendigt for altid at kunne finde en aktuel vinkel.

Men bliver det ikke for nørdet at skrive om specifikke produkter – f.eks. plæneklippere og medical devices?

Hvis man har en have, har man med garanti et forhold til plæneklippere – og ofte en interesse i at kunne få arbejdet gjort nemmere, hurtigere eller pænere. Selv hvis man ikke har en plæne, kan det måske være meget sjovt at finde ud af, hvordan en robotplæneklipper virker. Eller man kan interessere sig for ’grøn’ teknologi i den.

Når jeg skriver et nyhedsbrev for en virksomhed inden for medical devices, kan jeg med nogen ret antage, at læseren har en interesse for emnet eller virksomheden. Men det er stadig en dobbelt opgave, nemlig både at gøre det tilgængeligt for folk uden særlige forhåndskundskaber og at fremhæve de særlige features, der gør emnet interessant for fagnørderne.

De vinkler kan man anlægge til stort set alt og dermed få en god historie ud af et hvilket som helst produkt. Og så er der jo altid mennesker bag produkterne, som kan være spændende…